PLANET ISLAM : KEBESARAN ALLAH DI ALAM SEMESTA

Video Rate:
0 / 5 ( 0votes )
49 views

Betapa kerdil dan dhoifnya kita apabila dibandingkan dengan kekuasaan ALlah yang tiada tolok bandingnya. Allah mencipta segala alam semesta ini adalah untuk manafaat dan kegunaan manusia. Tidak terhitung kurniaan ALlah kepada kita Namun manusia sentiasa angkuh dan sangat sedikit yang bersyukur

( Luqman – 31:27)

 

Dan sekiranya segala pohon yang ada di bumi menjadi pena, dan segala lautan (menjadi tinta), dengan dibantu kepadanya tujuh lautan lagi sesudah itu, nescaya tidak akan habis Kalimah-kalimah Allah itu ditulis. Sesungguhnya Allah Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana.

Berbahagialah seorang hamba yang sentiasa -mengenal dirinya dan musuhnya dan selalu berusaha untuk MEMPERBAIKI  dirinya.

Dialah hamba yang beruntung kerana semakin dia bersungguh-sungguh mengurus jiwa dan hatinya dengan keimanan kepada Allah, dan membersihkan hatinya dari gejolak hawa nafsu maka Insyaa Allah dia akan semakin dekat kepada KEAMPUNAN Allah SWT dan Kasih Sayang Allah SWT.

Dan orang-orang yang berjihad untuk (mencari keredhaan) Kami, benar-benar akan Kami tunjukkan kepada mereka jalan-jalan Kami. Dan sesungguhnya Allah benar-benar berserta dengan orang-orang yang berbuat baik.”

(Al-Ankabut: 69)

 

Sesungguhnya Allah swt telah berfirman dalam surah Al-An’aam ayat 40-45

Katakanlah wahai Muhammad jika datang kepada kamu azab Allah dan hari kiamat adakah kamu akan menyeru selain Allah swt

 

Surah Al-Anaam, ayat 40:

Katakanlah (wahai Muhammad): “Khabarkanlah kepadaku, jika datang kepada kamu azab Allah, atau datang kepada kamu hari kiamat, adakah kamu akan menyeru yang lain dari Allah (untuk menolong kamu), jika betul kamu orang-orang yang benar?”

 

Surah Al-Anaam, ayat 41:

Bahkan Dia lah (Allah) yang kamu seru lalu Ia hapuskan bahaya yang kamu pohonkan kepadaNya jika Ia kehendaki; dan kamu lupakan apa yang kamu sekutukan (dengan Allah dalam masa kamu ditimpa bahaya itu).

 

Surah Al-Anaam, ayat 42:

Dan demi sesungguhnya Kami telah utuskan Rasul-rasul kepada umat-umat yang dahulu daripadamu (lalu mereka mendustakannya), maka Kami seksakan mereka dengan kebuluran dan penyakit, supaya mereka berdoa (kepada Kami) dangan merendah diri (serta insaf dan bertaubat).

 

Surah Al-Anaam, ayat 43:

Maka alangkah eloknya kalau mereka berdoa kepada Kami dengan merendah diri (serta insaf dan bertaubat) ketika mereka ditimpa azab Kami? Tetapi yang sebenarnya hati mereka keras (tidak mahu menerima kebenaran), dan Syaitan pula memperelokkan pada (pandangan) mereka apa yang mereka telah lakukan.

 

Surah Al-Anaam, ayat 44:

Kemudian apabila mereka melupakan apa yang telah diperingatkan mereka dengannya, Kami bukakan kepada mereka pintu-pintu segala kemewahan dan kesenangan, sehingga apabila mereka bergembira dan bersukaria dengan segala nikmat yang diberikan kepada mereka, Kami timpakan mereka secara mengejut (dengan bala bencana yang membinasakan), maka mereka pun berputus asa (dari mendapat sebarang pertolongan).

 

Surah Al-Anaam, ayat 45:

Lalu kaum yang zalim itu dibinasakan sehingga terputus keturunannya. Dan (dengan itu bersyukurlah kerana musnahnya kezaliman, dengan menyebut): “Segala puji tertentu bagi Allah Tuhan yang memelihara dan mentadbirkan sekalian Alam”

 

Luqman (31:16)

(Luqman menasihati anaknya dengan berkata): “Wahai anak kesayanganku, sesungguhnya jika ada sesuatu perkara (yang baik atau yang buruk) sekalipun seberat bijih sawi, serta ia tersembunyi di dalam batu besar atau di langit atau pun di bumi, sudah tetap akan dibawa oleh Allah (untuk dihakimi dan dibalasNya); kerana sesungguhnya Allah Maha Halus pengetahuanNya; lagi Amat Meliputi akan segala yang tersembunyi.

 

 

 

 

 

Category: Planet Islam
Booking.com